torsdag 23 juni 2011

Marknad i Kariokor

Idag har jag varit i Kariokor för att se över hur det går med prototypendet av sisal väskor och lite annat som jag sysslar med för SERRV. Kariokor har en marknad där mycket hantverk äger rum, korgflätande, sandal klistrande och pärlträdande. Jag blir sjukt imponerad varje gånga jag tvingas ut i det "riktiga" Afrika där majoriteten av befolkningen sliter o kämpar för att ha drägliga liv. Där kvinnor som flätar korgar reser i timmavis för att komma till Nairobi och kunna sälja sina varor. Där man faktiskt är bra på att ta tillvara på gamla bildäck och restbitar av tyg, läder och plast. Men trots det är  omgivningen smutsigt, kaosartad och fylld av en hemsk doft av föruttnelse och lim. Mysigt på en torsdagsmorgon!

Prototypandet går frammåt och även om det inte helt blir som jag hade tänkt mig så är det i alla fall inte helt uppåt väggarna. Det var riktigt kul att komma ut igen till ett nytt ställe och till en del av Nairobi som inte lockar så värst mycket ur en hälsosam synvinkel. Men jag får en kick och en verklighets koll varje gång jag går lite utanför min vanliga bubbla. Mina problem är små och löjligt pretantiösa jämfört med majoriteten av Kenyas befolkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar