lördag 14 maj 2011

Gamla granna flaskor

Eftersom jag blev sjuuuukt inspirerad av att träfa min design-vän Heath Nash i Sydafrika (www.heathnash.com) och alla hans fina återvunnen plast lampskärms kreationer....så kände jag mig totalt tvungen att börja exprimentera med plast själv. Här finns det ju inget direkt system för att återvinna plast så det är på ett sätt ett självklart val av material att försöka leka fram återvinnings produkter av.

Efter en held del klippande och testande och googlande så blev den här lampan till. Den är baserad på IKEA's modell "kotte" fast strukturen och ihopsättningen är annourlunda. Plasten kommer från vattenflaskor av den lite "finare" sorten som säljs på vår favorit sushi restaurang runt hörnet. Nästa steg är att testa andra plastflaskor med olika färger och tjocklekar för att förhoppningsvis hitta den ultimata lampskärmsdesignen. och kanske kan jag få till en liten produktion av dem. För det är ju i alla fall bättre att göra något nytt av skräp som annars skulle hamna i en av alla sophögar.

2 kommentarer:

  1. Fin lampskärm, syster lilla.

    SvaraRadera
  2. ja...fint du pysslar. Är ju halllampan från mamma o pappa :)

    SvaraRadera